Ratsastaja – vaadi vuoropuhelua ratsastuksenopettajasi kanssa 

ratsastaja ratsastustunnilla ratsastuskoulussa

Ratsastuksen opetuksessa ja valmennuksessa huomaa monesti, että opetus on rakennettu niin, että ratsastajat kuuntelevat ja tekevät hiljaa itsekseen  ja valmentaja tai opettaja huutelee ohjeita kentän laidalta. Usein koko tunti menee näin – monesti  ilman minkäänlaista kommenttia tai kontaktia opettajan suuntaan ratsastajan puolelta. Tunnin alussa käyty keskustelu saattaa olla ainoa vuoropuhelu, joka ratsastukseen liittyen käydään. Joskus keskustelu käydään tunnin lopuksi lyhyesti. Onneksi kuitenkin yhä enemmän on alettu kiinnittää huomiota valmentajan tai opettajan sekä oppilaan suhteeseen ja vuoropuheluun. 

Opettajan rooli vuoropuhelussa on ollut melko keskeinen. Opettaja on tuonut harjoituksiin oman osaamisensa ja äänensä. Ja vaikka oppilas onkin hetken tähti – hän ratsastaa ja pyrkii toteuttamaan parempaa ratsastusta opettajan avulla – on ratsastaja usein täysin hiljaa tai saattaa vastata opettajalle joko lyhyesti tai vasta myöhemmin. Tämä saattaa olla toki keino keskittyä ratsastamiseen, mutta toisaalta se voi myös olla hevosharrastukseen juurtunut vanha tapa. Aiempien vuosikymmenten ratsastajien kertomusten mukaan esimerkiksi ratsastuksenopettajat ovat olleet jopa kuvattu pelottaviksi hahmoiksi, joten ei ole ihme, jos ratsastukseen on kehkeytynyt tunneilla vaiti olemisen kulttuuri. Nyt on kuitenkin aika muuttaa sitä! Tässä neljä vinkkiä vuoropuheluun ratsastuksenopettajasi kanssa. 

ratsastuksen opettaja neuvoo ratsastuskoulussa
Hyvässä opetussuhteessa käydään dialogia ratsastuksenopettajan kanssa tunnin aikana.
  1. Opettele, opi, opiskele, kysy, kyseenalaista, vaadi selitystä, selitä, ihmettele, kummastele, etsi ja löydä. Tee mitä ikinä täytyy ymmärtääksesi ja toteuttaaksesi ohjeita tai unelmia, joita saat tai sinulla on. Opettele asioita yhä uudestaan ja uudestaan. Tee paljon toistoja samoilla hevosilla ja eri hevosilla, jos voit. Opiskele kirjoista, elokuvista, toisten ratsastuksesta, kursseista, klinikoista, luennoista, webinaareista, verkkokursseista, tutkimuksista, auktoriteeteilta ja mistä ikinä tietoa löydät!

    Opiskele ja ime itseesi kaikki mitä näet ja kuulet, mutta kriittisesti. Pohdi ja tunnustele tietoa, vastaako se aiempaa käsitystä tai haastaako se sinut? Millä perusteella koet lähteen luotettavaksi ja onko tieto vahvistettavissa muualta? Nykyään saamme niin paljon ja helposti tietoa, että mahdollisuudet uuden opiskeluun ovat valtavat! Kriittisyys tulee kuitenkin muistaa. Opiskele tietysti myös ratsastustunneilla ja valmennuksissa, opiskele itsenäisen ratsastuksen aikana uusia oppimiasi asioita. Mutta muista, että ratsastusta, hevostietoa ja hevostaitoja voi oppia paljon muualtakin!
  2. Kysy, kysy, kysy! Älä koskaan unohda kysyä. Kun ratsastat tai katsot ratsastusta. Kysymisen merkitystä ei voi koskaan painottaa liikaa. Jos et ymmärtänyt tai vaikkapa et kuullut, kysy selvennystä. Pyydä opettajaa selittämään asia uudelleen ja uudelleen eri näkökulmista. On opettajan tehtävä tarjota oppilaalle asia ymmärrettävässä muodossa, joten se ei ole oppilaan vika, jos hän ei asiaa ymmärrä. Harjoitelkaa opettajan kanssa yhteistä kieltä! Täydentäkää toisianne ja yrittäkää löytää yhteistä selitystä, joka täyttää molempien intention. Kysy asiasta lisää. Kysy mitä tahansa mikä sinua pohdituttaa, liittyi se käsillä olevaan asiaan läheisesti tai kaukaisesti. Älä mieti asioita yksin, vaan kysy! Vastauksen lomassa kysy uudelleen, täsmennä ja täydennä. Luokaa yhdessä avoin ilmapiiri, jossa tyhmiä kysymyksiä eikä vastauksia ole olemassa.
  3. Ihmettele ja kummastele, etsi ja löydä. Yritä ymmärtää. Pidä päällimmäisenä mielessä, että tavoitteenasi on ymmärtää! Tavoitteesi on ymmärtää hevosta sekä itseäsi, jotta te yhdessä voisitte tehdä ratsastuksesta sujuu, melkeinpä taidetta. Pelkkä motorinen tai mielessä oleva toiminnan sarja eivät riitä – tarvitset syvää ymmärtämistä sekä harjoittelua asioiden onnistumiseen. Siispä mene ja kokeile! Ihmettele, taivastele ja kummastele, miten asiat toimivat, menevät ja sujuvat ja etsimisen kautta löydät tiesi. Kokeile, ihastu ja vihastu ja opi matkalla paljon uutta ja hyödyllistä, joka vie sinua joka askeleella kohti tavoitettasi. Virheet ovat osa matkaa ja tämän lajin matkalla niitä ei voi välttää. Testaa opettajasi ja valmentajasi ihmettely-, kummastelu- ja selittämiskykyjä! Älä siis jää sanattomaksi ratsastajaksi. Jos tarvitset aikaa, pysähdy, mieti ja pohdi. Avaa asiaa opettajalle, keskustele ja puhu kaikesta mitä mielessä liikkuu. Yhteistyö opettajan kanssa ja oman suun avaaminen myös ratsastajan puolelta, on paras tie onnistua.
  4. Muista, että opittu asia vaatii työstämistä jäädäkseen. Oli kyse sitten asiasta tai tavasta, se tarvitsee vahvistusta ja prosessointia, jotta se jää arkipäiväiseen käyttöön. Sen vuoksi jokaisen ratsastajan kannattaa puhua opittavasta tai kehitettävästä asiasta. Pitää tehdä toistoja toiston perään. Ja sitten tarkastella  toistoja ja pohtia keskusteluja. Käsittele asiaa niin puheen ja mielen psyykkisellä ja kognitiivisella tasolla kuin fyysisellä ja konkreettisemmalla toistojen tasolla. Ja onnistut aivan varmasti.



ratsastuksenopettaja juttelee ratsastusoppilaan kanssa
Kysy, pohdi, ja ihmettele ääneen – vuoropuhelu opettajan kanssa on avain onnistuneeseen ratsastustuntiin.

Kirjoittaja Juulia Erkkilä on intohimoinen hevostyyppi, jonka mielestä parasta hevosissa on niiden herkkyys ja uuden oppiminen niiden kanssa koko ajan. Hän työskentelee ratsastuksenopetuksen ja eläinvusteisen terapian parissa. Omien hevosten kanssa hän on harrastanut kaikkea aina maastakäsintyöskentelystä ja metsissä samoilusta kenttäratsastukseen asti.

Tykkäsitkö? Jaa artikkeli

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
HAPPYRIDER.FI

Jatka lukemista